حســـبنا‌الله و نعـــم الوکیل

ورود به سایت

نام کاربری*
رمزعبور*
مرا به خطر بسپار

ثبت نام

فیلد های ستاره دار(*) را پر نمایید.
نام*
نام کاربری*
رمزعبور*
تکراررمز عبور *
ایمیل*
تکرارایمیل *
کدامنیتی*
تصویرمجدد

نظريات مشورتي با توجه به ماده 23 قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب 1397

نوشته شده توسط  ادمین سایت مهر 04, 1399

با توجه به ماده 23 قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب 1397:

اگر گواهی عدم پرداخت در مورد تمام مبلغ چک صادر شده باشد آیا دارنده چک می‌تواند درخواست صدور اجراییه نسبت به تمام مبلغ چک را نماید یا صرفا این درخواست در مورد کسری مبلغ چک است؟

بعد از صدور اجراییه خواهان باید جهت مطالبه خسارت تاخیر تادیه دادخواست جداگانه دهد. در صورتی که خواهان خسارت تاخیر را مقوم کرده باشد حکم بر اساس مبلغ مقوم شده صادر می‌شود؟

یا اینکه حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت خسارت تاخیر تادیه از زمان سر رسید تا هنگام پرداخت صادر می‌شود در این صورت تکلیف هزینه دادرسی مابه التفاوت محکوم به چه می‌شود آیا بایستی بابت آن ما به التفاوت هزینه دادرسی اخذ شود یا خیر؟


شماره نظریه : 7/99/81۲
تاریخ نظریه : 1399/06/30
شماره پرونده : 99-88-812 ح

 

پاسخ :


1_وفق ماده 23 قانون صدور چک اصلاحی 13/8/97 دارنده می تواند نسبت به میزان کسری مبلغ چک بر مبنای گواهی عدم پرداخت تقاضای صدور اجراییه نماید.

2_در دعوی حقوقی دادگاه در محدوده خواسته وفق دادخواست تقدیمی اظهار نظر می نماید.

نظر به اینکه در فرض سؤال خواسته خسارت تأخیر - تأدیه (چک) توسط خواهان تقویم شده است دادگاه با توجه به شیوه محاسبه مبلغ خسارت تأخیر تأدیه وفق تبصره الحاقی به ماده 2 قانون صدور چک و ماده واحده قانون استفساریه تبصره موصوف مصوب 21/9/77 مجمع تشخیص مصلحت نظام از تاریخ صدور چک تا تاریخ تقدیم دادخواست خسارت تأخیر تأدیه را بر مبنای شاخص نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی محاسبه نموده و بر اساس میزان خواسته حکم صادر می نماید.

3_بدیهی است چنانچه منظور خواهان مطالبه خسارت تأخیر تأدیه تا هنگام وصول چک باشد و وی خواسته را به صورت علی الحساب مقوم نموده باشد، مرجع قضایی خوانده را به پرداخت خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ چک تا هنگام وصول محکوم می کند و بقیه هزینه دادرسی را در زمان اجرا، وصول می نماید.

 

 

آخرین ویرایش در جمعه, 04 مهر 1399 13:34
  1. تازه های سایت
  2. مطالب تصادفی
  3. نظرات
تماس با ما