حســـبنا‌الله و نعـــم الوکیل

ورود به سایت

نام کاربری*
رمزعبور*
مرا به خطر بسپار

ثبت نام

فیلد های ستاره دار(*) را پر نمایید.
نام*
نام کاربری*
رمزعبور*
تکراررمز عبور *
ایمیل*
تکرارایمیل *
کدامنیتی*
تصویرمجدد

قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور

نوشته شده توسط  بهمن 20, 1396

طرح نحوه اهداء جنين به زوجين نابارور كه در جلسه علني روز يكشنبه مورخ 29/4/1382 مجلس شوراي اسلامي با اصلاحات تصويب و به تأييد شوراي نگهبان رسيده است.

ماده 1 – به موجب اين قانون كليه مراكز تخصصي درمان ناباروري ذي صلاحمجاز خواهند بود با رعايت ضوابط شرعي و شرايط مندرج در آن قانون نسبت به انتقال جنين هاي حاصله از تلقيح خارج از رحم زوج هاي قانوني وشرعي پس از موافقت كتبي زوجين صاحب جنين به رحم زناني كه پس از ازدواج و انجام اقدامات پزشكي ناباروري آنها (هر يك به تنهايي يا هر دو) به اثبات رسيده، اقدام نمايند.

ماده 2- تقاضاي دريافت جنين اهدايي بايد مشتركاً از طرف زن و شوهر تنظيم و تسليم دادگاه شود و دادگاه در صورت احراز شرايط ذيل مجوز دريافت جنين را صادر مي كند:

الف- زوجين بنا به گواهي پزشكي معتبر، امكان بچه دار شدن نداشته باشند و زوجه استعداد دريافت جنين را داشته باشد.

ب- زوجين داراي صلاحيت اخلاقي باشند.

ج- هيچ يك از زوجين محجور نباشد.

د- هيچ يك از زوجين مبتلا به بيماري هاي صعب العلاج نباشد.

ه- هيچ يك از زوجين معتاد به مواد مخدر نباشد.

و- زوجين بايستي تابعيت جمهوري اسلامي ايران را داشته باشند.

ماده3- وظايف و تكاليف زوجين اهداء گيرندهء جنين و طفل متولد شده از لحاظ نگهداري و نفقه و احترام، نظير وظايف و تكاليف اولاد و پدر و مادر است.

ماده4- بررسي صلاحيت زوجين متقاضي در محاكم خانواده، خارج از نوبت و بدون رعايت تشريفات آئين دادرسي مدني صورت خواهد گرفت و عدم تأييد صلاحيت زوجين قابل تجديد نظر مي باشد.

ماده5- آئين نامه اجرايي اين قانون ظرف مدت سه ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با همكاري وزارت دادگستري تهيه و به تصويب وزيران خواهد رسيد.

قانون فوق مشتمل بر پنج ماده در جلسه علني روز يكشنبه بيست و نهم تير ماه يكهزار و سيصد و هشتاد و دو در مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 8/5/1382 به تأييد شوراي نگهبان رسيده است.

آئين نامه اجرايي قانون نحوه اهداي جنين به زوجين نابارور تصويب نامه هيات وزيران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي- وزارت دادگستري هيأت وزيران در جلسه مورخه 19/12/1382 بنا به پيشنهاد مشترك شماره 69773 مورخ 10/501383 وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دادگستري و به استناد ماده 5 قانون نحوه اهدايِ جنين به زوجين نابارور –مصوب 1382- آئين نامه اجرايي قانون ياد شده را به شرح زير تصويب نمود:

آئين نامه اجرايي قانون نحوه اهداء جنين به زوجين نابارور

فصل اول- تعاريف و كليات:

ماده 1- در اين آئين نامه، واژه ها و اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار مي رود:

الف- قانون: منظور قانون نحوه اهدائ جنين به زوجين نابارور –مصوب 1382- است.

ب- جنين: نطفه حاصل از تلقيح خارج از رحمي زوجهاي قانوني و شرعي است كه از مرحله باروري تا حداكثر پنج روز خواهد بود. اين جنين مي تواند به دو صورت تازه و منجمد باشد.

پ- اهدائ جنين: واگذاري داوطلبانهء و رايگان يك يا چند جنين از زوجهاي واجد شرايط مقرر در قانون و اين آئين نامه، به مراكز مجاز تخصصي درمان ناباروري براي انتقال به زوجهاي متقاضي داراي شرايط مندرج در قانون.

فصل دوم- شرايط اهداء و دريافت جنين:

ماده 2- زوجهاي اهداء كننده بايد داراي شرايط زير باشند:

الف- علقه و رابطه زوجيت قانوني و شرعي.

ب- سلامت متعارف جسمي و رواني و ضريب هوشي مناسب.

پ- نداشتن اعتياد به مواد اعتياد آور و روان گردان.

ت- مبتلا نبودن به بيماري هاي صعب العلاج نظير ايدز، هپاتيت و...

تبصره- مراكز مجاز تخصصي درمان ناباروري مكلفند قبل از دريافت جنين از اهداء كنندگان، وجود شرايط مذكور در اين ماده را احراز نمايند.

ماده3- اهداء جنين بايد با موافقت و رضايت كتبي زوجهاي اهداء كننده و در مراكز مجاز تخصصي درمان ناباروري، با احراز هويت آنان و به صورت محرمانه انجام گيرد.

ماده4- زوجهاي متقاضيِ جنين اهدائي بايد واجد شرايط مقرر در ماده 2 قانون باشند.

ماده5- رسيدگي به درخواست دريافت جنين اهدائي، در دادگاه صالح و خارج از نوبت و بدون رعايت تشريفات آئين دادرسي مدني به عمل مي آيد. صدور حكم به رد درخواست و عدم تأييد صلاحيت زوجين قابل تجديد نظر مي باشد.

فصل سوم- تكاليف و وظايف مراكز مجاز درمان ناباروري:

ماده6- مراكز مجاز تخصصي درمان ناباروري مكلفند نسبت به موارد زير اقدام نمايند:

الف- نگهداري جنينهاي اهدائي از سوي اهداء كنندگان مسلمان و غير مسلمان به طور جداگانه و رعايت تناسب ديني و مذهبي زوجهاي متقاضي با جنين اهدائي در زمان انتقال.

ب- دريافت و نگهداري رأي مقطعي مرجع قضايي از متقاضي.

پ- صدور گواهي و معرفي نامه لازم مبتني بر تأييد سلامت جسماني و رواني براي متقاضيان دريافت جنين طبق مقررات قانون و اين آئين نامه.

ت- دريافت، نگهداري و انتقال جنين هاي اهدائي در شرايط كاملاً محرمانه.

تبصره- اطلاعات مربوط به جنين اهدائي، جزو اطلاعات به كلي سري طبقه بندي مي شوند.

ماده7- صدرو گواهي عدم توانايي باروري و همچنين توانايي زوجه در زمينه دريافت و نگهداري جنين، پس از انجام آزمايش ها و تست هاي دقيق پزشكي در صلاحيت مراكز مجاز تخصصي درمان ناباروري مي باشد.

فصل چهارم- شرايط لازم جهت دريافت، نگهداري و انتقال جنين:

ماده8 - هر يك از مراكز مجاز تخصصي درمان ناباروري مي توانند بانك جنين طبق دستورالعمل هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي داير نمايند. اين بانك مسئول دريافت، نگهداري جنين و انتقال آنها به زوجين نابارور طبق مقررات مندرج در قانون و اين آيين نامه مي باشد.

ماده9- مركز مديريت پيوند وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موظف است طبق دستورالعمل هاي وزارت ياد شده، نسبت به دريافت، نگهداري و انتقال جنين نظارت دقيق اعمال كند.

ماده10- ارئه مدارك و اطلاعات مربوط به اهداء كنندگان و دريافت كنندگان جنين اهدائي تنها با رعايت قوانين مربوط به حفظ و نگهداري اسرار دولتي و به مراجع قضايي صلاحيت دار مجاز مي باشد.

آخرین ویرایش در جمعه, 20 بهمن 1396 21:09
  1. تازه های سایت
  2. مطالب تصادفی
  3. نظرات

  سعادت آباد، نبش خیابان 32، پلاک 116، طبقه چهارم، واحد 9  

  021-88689911-3  

  info@Drsoheiltaheri.com  

  www.drsoheiltaheri.com  

تماس با ما