حســـبنا‌الله و نعـــم الوکیل

ورود به سایت

نام کاربری*
رمزعبور*
مرا به خطر بسپار

ثبت نام

فیلد های ستاره دار(*) را پر نمایید.
نام*
نام کاربری*
رمزعبور*
تکراررمز عبور *
ایمیل*
تکرارایمیل *
کدامنیتی*
تصویرمجدد

در صورت بروز سانحه و وجود نظامهاي حقوقی حاکم بر حادثه جهت پرداخت خسارت یا دیه و همچنین تداخل اسباب، ضابطه تعیین نظام حقوقی بر فرض حادثه چگونه است؟

نوشته شده توسط  ادمین سایت بهمن 25, 1399

چکیده :

۱- حادثه ناشی از کار، حادثه اي است که در حین انجام کار اتفاق افتاده باشد و منحصر به این که در محیط کارگاه باشد، نیست.
۲- حادثه رانندگی که حین انجام کار اتفاق میافتد، تحت شمول هر دو نظام حقوق کار و تصادفات قرار میگیرد و در نتیجه در اینگونه حوادث باید از نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی و بازرسان کار، هر دو، استفاده شود.


شماره نظریه : 7/98/861
تاریخ نظریه : 1398/11/06
شماره پرونده : ح 98-16/10-861



در صورت بروز سانحه و وجود نظامهاي حقوقی حاکم بر حادثه جهت پرداخت خسارت یا دیه و همچنین تداخل اسباب، ضابطه تعیین نظام حقوقی بر فرض حادثه چگونه است؟

به عنوان مثال شخصی به دستور کارفرماي خویش جهت آوردن مصالح ساختمانی با خودروي کارفرما به بیرون از محوطه کارگاه مراجعه میکند و در این حین با خودروي دیگر تصادف و به عنوان مقصر حادثه شناخته میشود. با فرض تقصیر یا عدم تقصیر، کدام نظام حقوقی (بیمه اجباري ثالث یا قانون کار) حاکم بر قضیه است؟


پاسخ :


اولا : با عنایت به ماده 12 قانون مسئولیت مدنی مصوب 1339 و ماده 36 قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354، حادثه ناشی از کار، حادثهاي است که در حین انجام کار اتفاق افتاده باشد و منحصر به این که در محیط کارگاه باشد، نیست.

ثانیا : کارگري که به سبب انجام کار در حال رانندگی است، مانند دیگر اشخاص باید مقررات رانندگی را رعایت کند و کارفرما نیز باید ضوابط مربوط به کار را در خصوص کارگر مراعات کند؛ بنابراین حادثه رانندگی که حین انجام کار اتفاق میافتد، تحت شمول هر دو نظام حقوق کار و تصادفات قرار میگیرد و در نتیجه در اینگونه حوادث باید از نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی و بازرسان کار، هر دو، استفاده شود.


مستندات :

ماده ۱۲ قانون مسؤوليت مدنى : كارفرمايانى كه مشمول قانون كار هستند مسؤول جبران خساراتى مى‌باشند كه از طرف كاركنان ادارى و يا كارگران آنان در حين انجام كار يا به مناسبت آن وارد شده است مگر اين‌كه محرز شود تمام احتياط هائى كه اوضاع و احوال قضيه ايجاب مى‌نموده، به عمل آورده يا اين‌كه اگر احتياطهاى مزبور را به عمل مى‌آوردند باز هم جلوگيرى از ورود زيان مقدور نمى‌بود كارفرما مى‌تواند به واردكننده خسارت در صورتى كه مطابق قانون مسؤول شناخته شود مراجعه نمايد.

  1. تازه های سایت
  2. مطالب تصادفی
  3. نظرات
تماس با ما